
Az RFID területolvasó technológia teljesen új lehetőséget biztosít a kereskedelemben a készletek és vásárlói szokások megfigyelésére és elemzésére. A Nordic ID AR RFID területolvasó technológiájára épülő megoldás valós idejű adatokat szolgáltat a készletek mennyisége mellett az egyes árucikkek fizikai hollétéről és mozgásáról is. A kinyert adatokat a rendszer további elemzés céljából interfészen keresztül továbbítja tetszőleges back-office vagy ún. BIG DATA (adatelemző, adatbányász) rendszerek felé.

Az RFID stock monitoring rendszer által a hagyományos “offline” üzletek és áruházak az on-line webáruházak-hoz hasonló részletességű adatokat kaphatnak az egyes termékek mozgásáról, vásárlói viselkedésről valamint az egyes árucikkek fizikai hollétéről.
A valós idejű RFID termék nyomon követés és készlet monitorozás jelentősége és üzleti haszna az általa kinyert adatok elemzésében rejlik.
RFID áru nyomon követés – hogyan épül fel a rendszer?
A Nordic ID AR UHF RFID területolvasóinak technológiai újítása, hogy az RFID tag jelenlétének érzékelése mellett a tag fizikai helyét, vagy mozgásának irányát is képes érzékelni. Az RFID antennák több “olvasó nyalábbal”, ún. beam-el olvasnak, így képesek érzékelni, hogy az adott rfid tag melyik nyalábban tartózkodik és milyen távol van az olvasótól. Több antennával nagy területet lehet lefedni, hasonlóan a Wifi cellák kialakításához, így a megfigyelt terület nagysága gyakorlatilag korlátlan lehet.
Az RFID áru nyomon követő rendszer a
- terméken vagy egyéb objektumon (pl. bevásárló kosár) elhelyezett UHF RFID tag-ekből,
- Nordic ID AR RFID területolvasókból,
- Middleware szoftverből, mely értelmezi és adatbázisba rendszerezi az információt,
- valamint interfészből áll, mely az adatelemző vagy háttér (back-office) alkalmazás felé biztosítja az egy, vagy kétirányú kommunikációt.
Milyen információk nyerhetők az RFID áru nyomon követő rendszerrel?

Az üzlettér és raktár területen belül valós időben követhető
- a készletszint,
- az áru mozgásának útvonala, (melyik termék nem mozog, melyik terméket vitték próbafülkébe, stb.)
- vásárlók mozgásának követése, amennyiben a bevásárló kosarak / kocsik el vannak látva RFID tag-el. Ebből megfigyelhetők a forgalmas (kedvelt) területek és a “vakfoltok”. Megállapítható, hogy hol és mennyi időt töltenek a vásárlók, melyik pénztárnál mekkora a sor, mennyi az áthaladási idő.
- egyedi ajánlatok és promociók kommunikálhatók a vásárlónak megfelelő felületen (pl. kiosk terminálok) (up-sell, cross-sell)
- folyamatossá tehető a polcok feltöltése, nem alakulhat ki készlethiány az eladótérben,
- FIFO helyett FEFO elv szerint tölthető a készlet az eladó térben. (azaz nem az elsőként beérkezett árut helyezzük ki előbb a polcra, hanem az elsőként lejáró szavatossági idejű terméket)
RFID áru nyomon követés és az áruvédelem

A hagyományos áruvédelmi rendszerek a kilépési pontoknál avatkozhatnak közbe. Felmérések igazolják, hogy ez nem képes megelőzni a belső lopásokat a raktári területen, illetve az összehangolt és “rendszerszintű” lopásokat az eladótérben.
A valósidejű RFID áru nyomon követés képes kiszűrni
- a raktárból indokolatlanul “eltűnő” tételeket,
- az eladótérben indokolatlanul eltűnő tag-eket (pl az aruról eltávolítják / tönkreteszik a tag-et, árnyékolt táskába teszik a terméket, így megszűnik a jel)
Az ilyen események valós időben a hely és időpont meghatározásával követhetők, így a biztonsági személyzet azonnal beavatkozhat.
Milyen üzleti előnyök érhetők el a rendszer bevezetésével?
RFID adatok elemzésével (BIG DATA)
- folyamatos árukihelyezés miatt az értékesítés volumene 4-21% -al nő,
- a konverziós arány a személyre szabott marketing kommunikációval 80-91%-al nőhet,
- felszámolhatók az üzlettérben a vásárlók által nem kedvelt “vakfoltok, holtterek”
- on-line áruházakhoz hasonló részletességű információ minden egyes termékről és vásárlóról,
- A vevői elégedettség nagymértékben megnő
- Javul a vásárlói élmény
Valós idejű RFID készlet figyeléssel
- a FEFO készletkezelés miatt a “beragadó” és lejárt szavatosságú termékek aránya 3-15%-al csökken,
- hatékony áruvédelem a külső és belső lopások ellen, a veszteségek 15-25%-al csökkenhetnek,
- a leltározás költségei 30-59%-al csökkennek,
- a leltár pontossága elérheti a 98-99,9%-ot, mindezt valós időben.
- nő a működési hatékonyság, a saját operációs gyakorlat optimalizálható.
Milyen lépéseken keresztül vezethető be az RFID rendszer?
A sikeres bevezetés az eddigi gyakorlati tapasztalatok alapján az alábbi lépéseken keresztül valósul meg:
- Feladat elemzése, beruházói igények megismerése
- Helyszín vizsgálata, szükséges RFID eszközök meghatározása (mennyiségi, minőségi)
- Rendszertervezés, ütemterv elkészítése
- RFID olvasók telepítése
- Middleware szoftverek és az interfész fejlesztése
- Rendszertelepítés, paraméterezés
- Oktatások
- Tesztüzem, szükséges finomhangolások elvégzése
- Élesüzem
- Support
RFID rendszer – készletszintek, áru mozgás nyomonkövetése a kereskedelemben valós időben.
Amennyiben a témával kapcsolatban kérdései lennének, vagy érdeklődik az Ön vállalatánál a bevezetés lehetőségei iránt, keressen bennünket! Szakértő kollégáink mindenben a segítségére lesznek!
Amennyiben érdeklődik a téma iránt, javasoljuk az alábbi cikkek olvasását is: